Najsłynniejsza mapa metra Londynu

Witamy, zaczynamy cykl artykułów pt. „Najpiękniejsze mapy świata”. Przedstawiamy w nich historię powstania map, które zasłynęły ze swej estetyki i kunsztowności.

Dzisiaj przybliżamy postać Henry’ego Becka, autora pierwszego na świecie planu londyńskiego metra. Uznanego za jedno z największych dzieł grafiki użytkowej, jakie kiedykolwiek powstało.

Stworzony przez Henry’ego Charlesa Becka plan linii londyńskiego metra jest najbardziej rozpoznawalnym symbolem transportu miejskiego na świecie.

Od czasu pierwszego wydania w 1933 r. do czasów dzisiejszych miliony ludzi używają planu Becka do przemieszczenia się wśród gąszczu sieci podziemnych połączeń londyńskiej kolei miejskiej.

Sekret sukcesu tkwi w prostocie i praktyczności owej mapy. Henry Beck odkrył, że pasażerów interesuje wyłącznie to, jak najszybciej przenieść się z miejsca na miejsce. Natomiast odległości między stacjami nie mają dla nich najmniejszego znaczenia.

Plan londyńskiego metra

TROCHĘ HISTORII..

Londyn, lata 20 XX w. Henry Charles Beck podjął pracę jako kreślarz, w biurze sygnalizacji świetlnej londyńskiego metra. W 1931 r. podczas wielkiego kryzysu stracił pracę. W tym czasie zaczął wykreślać mapę połączeń londyńskiej kolei podziemnej, próbując nadać jej jak najprostszą postać.

Przypomnijmy, że przed stworzeniem mapy metra przez Becka, istniał problem dostarczenia w zrozumiały i jak najprostszy sposób niezbędnego minimum informacji, które pozwoliłyby użytkownikom metra poruszać się tą mającą w sumie 400 km długości i ponad 200 stacji siecią.

W 1933 r. plan Becka został uznany przez London Transport za oficjalny plan londyńskiego metra. Oprócz tego, autor stworzył też mapę podmiejskich kolei Londynu, a w latach trzydziestych przedłożył projekt udoskonalenia planu metra paryskiego. Którego jednak nigdy nie wykorzystano.

Mimo że, Beck posłużył się społeczeństwu, tworząc uproszczoną i czytelną wersję mapy kolei miejskiej, niemal do śmierci autora, pomniejszano jego zasługi. Kolejne warianty mapy powierzane innym projektantom spowodowały że nazwisko Becka z czasem poszło w zapomnienie. Dopiero, od niedawna uznano plan Becka za dzieło grafiki informacyjnej, ułatwiając przy tym milionom ludziom przemieszczenia się z punktu A do punktu B w rozbudowanej sieci kolei podziemnej.

Henry Charles Beck

MAPA METRA

Beck tworząc mapę, wykreślił plan, który nie uwzględnia rzeczywistych odległości i bardziej przypomina schemat układu elektrycznego niż mapę. Oddając w ten sposób czytelny schemat połączeń kolei podziemnej. Cechy mapy:

Autor wprowadził do mapy linie proste, na których w równych odstępach naniósł właściwe dla danej linii stacje. W opisach stacji wykorzystał nowoczesną czcionkę. Na oznaczenie każdej linii użył innego koloru z prostej palety barw. Stacje dające możliwość przesiadki oznaczył rombami.

Legenda umieszczana na planie metra w prostokątnej ramce pozwala każdemu pasażerowi szybko wybrać stosowną linię metra. Objaśnienia ma postać skromnej ramki, które wypisane zostały prostą, jednoelementową czcionką tytułową sans-serif projektu Edwarda Johnstona – którą wykonane są również wszystkie pozostałe napisy londyńskiego metra – wraz z jego niepowtarzalnym logo „Underground”.

Na mapie Beck zamieścił element naziemny- Tamizę. Równoległe, niebieskie linie, przecinają Londyn z zachodu na wschód. Pozwalają pasażerowi natychmiast zorientować się pod ziemią i ułatwia wybór odpowiedniego połączenia.

Jeden z wcześniejszych szkiców Becka, przedstawia plan połączeń londyńskiego metra. Wyglądem przypomina schemat instalacji elektrycznej.

Po wielu latach nie doceniając znaczenia Becka jako pierwszego projektanta mapy metra, London Regional Transport w końcu utworzył galerię Becka w London Transport Museum na początku lat 90., gdzie wystawione są jego prace. W marcu 2006 r. londyński Muzeum Designu uznał mapę Harry’ego Becka za jednym z najlepszych konstrukcji XX wieku. W styczniu 2009 r. Royal Mail wydała zestaw znaczków pocztowych z okazji brytyjskiej klasyki designu, wśród których znalazła się współczesna wersja londyńskiego metra.